Hoe overleef je?

Hoe overleef je - vegan

Er zijn weinig boeken die zoveel indruk op mij nalieten dan ‘Hoe Overleef Je?’. Ik kocht het zelfs twee keer. Dat zegt al genoeg.

Straf voor een vrouw die met minimalisme bezig is: twee keer hetzelfde boek kopen. Dat komt omdat ik het origineel Engelstalig exemplaar ‘How not to die’ had aangekocht op mijn e-reader toen ik plots Lies op Instagram zag verschijnen met de Nederlandstalige versie. Ik zat al in de helft van het boek en vond het zo goed, dat ik het al jammer vond dat het niet in het Nederlands bestond. Dus besloot ik toch maar om de Nederlandstalige boekversie te kopen, iets beter begrijpbaar en net wat handiger om nog dingen in op te zoeken.

Volgens de wetenschap

Het boek is geschreven door Dr. Greger. Een arts die de impact van onze voeding op de 15 belangrijkste doodsoorzaken uit onze westerse samenleving laat zien. Alles is gebaseerd op wetenschappelijke studies. Studies die vaak al jaren geleden gedaan zijn, maar waar weinig ruchtbaarheid aan werd gegeven. Aan een bloemkool valt nu eenmaal weinig te patenteren.

Iedereen weet ergens wel dat voeding en gezondheid hand in hand gaan, maar de resultaten van sommige wetenschappelijk studies zijn echt maf. Bepaalde voedingsmiddelen werken bijvoorbeeld beter tegen een hoge bloeddruk dan het meest voorgeschreven medicijn voor deze aandoening. Maar de farmaceutische industrie is erg machtig en heeft grote marketingbudgetten. Bovendien is een pil natuurlijk makkelijker in te nemen, dan voedingsgewoontes aanpassen. Al heeft die laatste meestal alleen maar positieve bijwerkingen in plaats van negatieve.

Dierlijke schuld

Het boek, bijna 400 pagina’s dik, staat het vol van concrete wetenschappelijk bewezen feiten over de enorme impact van voeding op de doodsoorzaken van deze tijd. De grote conclusie: ons westers dieet is de grote boosdoener en dierlijke producten zijn de oorzaak van bijna alle ellende. Niet alleen vlees of vis, maar ook zuivel.

Het zal je dan ook niet verbazen dat Dr Greger uitsluitend plantaardig onbewerkt voedsel eet. Hij runt ook de non-profit website: nutricionfacts.org waar hij alle deze feiten via filmpjes aan de gewone man wil brengen. Mensen hebben het recht om geïnformeerd te zijn. En nee, er zit nergens verdoken reclame in. Hij probeert geen speciale producten te verkopen en heeft naar het schijnt geen aandelen in broccoli.

Onderstaand filmpje plukte ik van zijn website en verduidelijkt goed waarover het in zijn boek gaat en hoe het komt dat zelfs instanties die instaan ter preventie van bepaalde ziektes niet de volledige waarheid vertellen.

De daily dozen

Vorig jaar schakelde ik over op een hoofdzakelijk plantaardig dieet met als drijfveer vooral dierenleed en klimaat. Sinds ik dit boek las, werd gezondheid mijn belangrijkste reden en motivatie om plantaardig te eten. Ik kies dan ook zo vaak mogelijk voor onbewerkt plantaardig voedsel en probeer zoveel mogelijk voedingsmiddelen van Dr Gregers zijn Daily Dozen in mijn dag te implementeren. Door plantaardig te eten, grijp je al sneller naar onbewerkt voedsel, maar nu de bedrijven langzaamaan een gat zien in de vegan markt, wordt dat dat toch wat moeilijker. Een vegan Magnum of een gewone, dat maakt uit gezondheidsoverwegingen weinig uit. Aan de ene kleeft er dierenleed, aan de andere niet. Dus hoewel er nu Magnums bestaan die 100% plantaardig zijn, zijn ze ver van gezond.

Mijn ogen zijn geopend door dit boek. Canada kwam onlangs in het nieuws met het feit dat het zuivel schrapte uit hun voedingsrichtlijnen. Canada volgt de wetenschap en zwicht als eerste niet meer onder de druk van de zuivelindustrie. Ook vlees zal langzaamaan zijn plaats verliezen, dat merk je nu al in de supermarkt. En dat is dus goed voor de dieren, het milieu én onze gezondheid.

Wie interesse heeft in gezondheid en gezonde voeding en graag wat meer wil weten, raad ik dit boek heel erg aan.

An, kort en bondig. 37 herfsten jong en getrouwd met mijn jeugdliefde. Ik hou van bergen, natuur, frisse lucht, reizen, fotografie, creëren en traag leven. Ik ben sinds kort een thuisblijfmama voor mijn 2 zonen van 8 en 10 jaar met ADHD. In mijn zoektocht naar een bewust en eenvoudig leven ontdekte ik duurzaamheid, plantaardig eten en minimalisme.

2 Reacties

  1. Evelien
    28 februari 2019

    Ik heb het boek deels gelezen en vraag me soms af of er niet evenveel studies bestaan die het tegendeel zouden bewijzen.
    Maar dat ligt misschien aan mijn hersenkronkels. ?

    Beantwoorden
    1. An_nononsonsmoms
      28 februari 2019

      Ik betwijfel dat sterk, maar stel dat zo zou zijn… er zijn geen negatieve bijwerkingen aan het eten van onbewerkt plantaardig voedsel. Dus wat is er dan te verliezen? Alleen maar te winnen. Hoge bloeddruk, cholesterol, suikerziekte,… zijn zaken die in landen waar mensen hoofdzakelijk onbewerkt plantaardig voedsel eten amper tot zelfs niet voorkomen. De link is logisch en wetenschappelijk bewezen. Dus ik zie geen enkele reden om dat niet te doen.
      Ongetwijfeld zijn er studies die de voordelen van vlees in de kijker zetten (en over de nadelen zwijgen). In vlees zitten wel degelijk ook voedingsstoffen die we kunnen gebruiken. Vandaar dat je door zomaar vlees te schrappen en een blaadje sla extra te eten sowieso in de problemen komt. Helaas komen de goede dingen uit vlees ook samen met een hoop bewezen nadelen. Ik neem dus liever het zekere voor het onzekere.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: