Mijn goede voornemens voor 2015!

We hebben getwijfeld om een post te maken over goede voornemens voor het nieuwe jaar. Nu ja, ik vooral misschien.

De beslissing om goede voornemens kenbaar te maken, vind ik geen lichtzinnige. Nee, ik wil er niet zwaarwichtig over doen of er meer van maken dan dat het is. Het gaat om het gevoel dat als je je goede voornemens kenbaar maakt, je meteen ook verwachtingen creëert.

Hou je ze voor jezelf, dan kan je lekker je zin doen. Haal je er eentje niet, dan is er niemand die er om maalt.

Maar dan denk ik bij mezelf, heel cliché : “goede voornemens maak je niet voor anderen, maar voor jezelf.” En de enige die er bij wint of verliest, ben ikzelf.

Dus zwier ik er toch enkele online.  Hier gaan we dan…

Ik wil vooral haalbare voornemens maken. Ik heb de neiging om in het feestroes van “het nieuwe begin” onrealistische voornemens te maken. Zo van: “in de zomer wil ik opnieuw in bikini het strand op”. And we all know that ain’t happening anymore.

Onrealistisch op alle vlak: ik heb er het figuur niet voor, door mijn striemen zou het lijken of ik toch een streepjesbadpak droeg en eigenlijk heb ik zelfs nooit (ook niet toen het wel kon) graag een bikini gedragen: onhandig om in zo’n ding te ravotten. Ik ben niet het type om de hele tijd op een strandstoel te liggen.

Ik zocht mezelf dus enkele haalbare, realistische voornemens. Ik vond er vier, dat leek me een mooi getal.

  • Gezonder eten

Een typische om mee te beginnen: in 2015 wil ik opnieuw gezonder gaan eten. “Op dieet dus” : hoor ik u denken? Nee, dat eigenlijk niet. Wel gezonder eten. Minder voorgemaakt, minder afhaal, minder onregelmatig… voor de rest wel eten wat ik graag eet, ook al is het misschien niet light of mager.

Gezonder eten

Ik moet zeggen dat dit voornemen misschien wat ingegeven is door de reportage over leven zonder suiker. En eigenlijk weten we dat wel hé, dat die voorgemaakte dingen allemaal niet zo goed zijn. En toch zijn we zo verbaasd als iemand ons met de neus op de feiten drukt.

En misschien eens per week vegetarisch?

Het zal in elk geval meer voorbereiding en inspanning vragen. Maar misschien is daar de energie te vinden die ik soms zo mis?

Ik ga er voor!

  • Naar de yoga gaan

In mijn overzicht van 2014, vertelde ik jullie al over mijn yoga – lessen en hoe een deugd me dat deed. Het zal anderzijds niet verbazen dat de yoga – les het eerste is dat er aan moet geloven als ik tijd moet vrijmaken tijdens de week.

Yoga def

Bij deze neem ik plechtig voor om steeds naar de yoga te gaan, tenzij ik me in onmogelijke bochten moet wringen om er te geraken. Zie volgend voornemen.

  • Minder stress, minder gedoe en dus grenzen stellen

Agenda

Deze is allicht de minst realistische van de 4. En dat komt omdat het er eentje is die te maken heeft met de aard van het beestje.

“Nee” is een woord dat ik niet zo goed ken. Mijn peuters herinneren me er nochtans meermaals daags aan, maar zelf gebruik ik het te weinig.

Ik moet nodig leren grenzen stellen en me er dan ook aan houden. Wat meer “lay back and relax”, wat meer “go with te flow” en wat meer “dolce far niente”. Eigenlijk hoeven we toch niet noodzakelijk elke dag van het weekend weg? Werk loopt ook niet weg, de dag erna is het er nog steeds, helaas (tenzij er dringende deadlines zijn natuurlijk…zie…daar begint het al)

En dus: minder gedoe, minder chaos en minder van hot naar her. Dat wens ik mezelf toe, hoewel ik vrees dat ik dat ook wel wat nodig heb om optimaal te functioneren. Ik probeer het in elk geval…

  • Orde in de kasten

Een hele concrete en praktische om mee te eindigen: orde in de kleerkasten, zowel de mijne als die van de kinderen.

Eigenlijk is het een kleine moeite om de strijk meteen op de juiste plek te leggen én toch lijkt dat soms net het tikkeltje teveel gevraagd om het einde van een lange dag. Wat meteen eigenlijk ook zonde is van al het werk (zowel dat van mij, als dat van de dames van het strijkatelier ;-))

Toch zou dat het leven zoveel makkelijker maken: alles mooi op zijn plaats en steeds propere kleren om netjes aan te trekken ’s morgens in plaats van in de propere wasmand te graaien achter iets makkelijk ont-kreukt door het nog even in de droogkast te stoppen. (That, on the other hand, happens quite some times!)

Zoals je al kon lezen op onze facebook – pagina, heb ik gisteren de kast van de kinderen al onder handen genomen.

Juist formaat

Nu de mijne nog… en het dan zo houden!

Zo, dat waren ze, mijn goede voornemens voor 2015. Niets spannends, maar zeker wel een uitdaging.

Wat zijn jullie goede voornemens? Deel ze gerust, ik beloof alvast dat ik je niet zal “controleren”! 😉

 

 

 

 

 

0 thoughts on “Mijn goede voornemens voor 2015!

  1. Altijd lekker om de voornemens van anderen te lezen, daardoor kan je mooi reflecteren op je eigen leven. Dat van die kasten zou mooi zijn hier, maar helaas weet ik al dat het “houden” niet haalbaar hier. Maar aan de start van elk seizoen de kasten netjes maken, dat zou al een verbetering zijn. Ik doe het nu 2 keer per jaar ;). Succes het je voornemens!

  2. Twee keer per jaar is al een succes, vind ik persoonlijk. Voor de kinderen lukt dat wel, omdat ze nog regelmatig van maat wisselen, maar voor mezelf…een ramp! Dus als ik dat al haal, zal ik blij zijn. 🙂

  3. Dat lijkt me een heel goed lijstje! Uitdagend maar toch realistisch genoeg. Ik heb vooral de neiging om te véél goede voornemens te maken, waar ik dan na een week de helft weer van vergeten ben. 😉

    Hier zijn er een paar die ik niet vergeten ben – en die dus toch belangrijk genoeg blijken te zijn…. :

    1. Terug wat meer buiten komen/sociale contacten onderhouden. Toegegeven, de laatste 2 jaar zijn erg druk geweest bij ons, een huis bouwen en 2 kindjes krijgen wil nogal de neiging hebben om beslag te leggen op al je tijd, waardoor je sociaal leven .. euhm… nogal rustig wordt, laten we het daarop houden. :-p
    Op één of andere manier is dat bij jullie beter gelukt (het sociaal leven onderhouden) maar vandaar waarschijnlijk ook jouw 3e goede voornemen.
    Meer buiten komen wil ook zeggen: onder ons tweetjes. Iets wat de voorbije 2 jaar vreselijk heeft moeten inboeten.

    2. Werk maken van werk zoeken en een eventuele bijscholing volgen, en er dan ook écht over nadenken en ermee bezig zijn – niet zoals de afgelopen paar maanden dus (zo van: “ahja, ik moet daar nog eens over nadenken – straks, als de kindjes in bed liggen, en als de keuken opgeruimd is, en als de strijk gedaan is, en als de was op zijn plaats ligt (daar heb ik trouwens geen moeite mee – om die zaken op orde te houden, ik heb een hekel aan wanorde in mijn kasten), en als het gestofzuigd is, etc…”). Thuisblijfmama zijn is ok voor even, maar godallemachtig niet voor eeuwig en altijd! Het zorgt voor rust voor ons gezin – wat ook wel mag gezien de voorbije 2 jaar – maar oh wat zal ik ook blij zijn als er weer iets alleen voor mezelf is, waar ik mijn ei in kwijt kan, wat voor ei het dan ook moge zijn. 🙂

    Oh, en dat voornemen van “tegen de zomer wil ik terug in mijn bikini kunnen rondlopen” heb ik sinds dit jaar ook maar opgeborgen voor eeuwig en altijd – waar ik het trouwens nog altijd wat moeilijk mee heb… 2 baby’s, een hoop striemen, een navelbreuk en een diastase zorgen ervoor dat ik ook maar weer op zoek ga naar een badpak… Tips voor badpakken die zorgen voor wat “figuurondersteuning” zijn ook altijd welkom!

  4. Als je gaat voor eens per week vegetarisch, samen met minder stressen, kun je ook vegetarische versies van gekende vleesproducten gebruiken. Er is quorn don bleu, vegetarische burgers, vegetarisch gehakt, schnitzels, ‘ham’burgers, redelijk veel opties om een gewoon recept vegetarisch te maken. En kaaskroketjes zijn ook vegetarisch hé 😉

  5. Dat van die YOGA kan ik echt wel aanbevelen. Daar hoef je zelfs niet “naar toe te gaan”. Gewoon thuis, met een boek of een basic site. Zelf beginnen. Once you go YOGA you never go, euhm… without YOGA. Just sayin’ 😉 Succes met de blog nog!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *