Bakken zonder ei is een eitje – de trucs

bananen cake ontbijtcake - plantaardig vegan - hello fresh

Eieren en bakken lijken wel een gehuwd stel.  Je kan amper een bakrecept vinden zonder eieren, wat natuurlijk niet echt handig is als je zoveel mogelijk plantaardig wilt eten. Maar wist je dat het helemaal niet zo moeilijk is om eieren te vervangen?  Het is zelfs megasimpel.

Voor elk ei een vervanger

Je kan eieren perfect vervangen in elk gerecht.  Belangrijk is wel dat je je eerst afvraagt welke functie het ei heeft in een gerecht.  Dient het om te binden, om ingrediënten samen te houden, om luchtiger te maken,…?  Wanneer je dat doorhebt, kan je heel gemakkelijk een vervanger vinden voor je eieren.  Ik gebruik hiervoor steeds deze website als leidraad.

Zo kan je je eigen plantaardige mayonaise maken zonder ei.  Gewoon door het vocht uit een kikkererwtenblik toe te voegen.  Te zot voor woorden eigenlijk.

Langzaamaan ben ik meer en meer aan het experimenteren om standaard recepten, plantaardig te maken.  Niet alleen voor melk en vetstof zijn er tonnen plantaardige alternatieven, ook voor ei dus.

Ontbijtcake met banaan

Mijn aandacht werd getrokken door het recept van een ontbijtcake met banaan vol met gezonde ingrediënten én zonder suiker. Want believe it or not, hoe lekker vegan brownies en koekjes ook zijn, gezond zijn ze allesbehalve.

Deze ontbijtcake kan je wel in de categorie gezond en voedzaam stoppen en dus besloot ik het recept aan te passen en plantaardig te maken. 

De eieren hebben in dit recept de functie om het deeg aan elkaar te laten kleven. In dit geval verving ik de eieren niet door de optie banaan, want bovenop de bananen die er al inzitten, zou het wel heel banaan-ig worden. Aangezien het recept al lijnzaad bevatte, besloot ik elk ei te vervangen door 1 el gemalen lijnzaad en 3 el water.  Je mengt die twee samen in een kommetje, roert het even door en laat het enkele minuten staan.  Nadien nog even omroeren en het mengsel is klaar om het ei te vervangen.  Het lijnzaad dat in het recept zat, verving ik dan door chiazaad om geen overdosis lijnzaad te krijgen.  In de plaats van honing nam ik esdoornsiroop.  Agave- of kokosbloesemstroop kunnen uiteraard ook perfect.

Et voilà, mijn ontbijtcake was klaar. De textuur doet voor mij wel niet echt als een cake aan, omwille van de havervlokken.  Het doet me eerder denken aan een soort broodpudding.

Ik vind het erg lekker met wat schijfjes verse banaan, een goeie lepel kokosyoghurt en nog wat extra esdoornsiroop.  Yum!!

The following two tabs change content below.
An, kort en bondig. 37 herfsten jong en getrouwd met mijn jeugdliefde. Ik hou van bergen, natuur, frisse lucht, reizen, fotografie, creëren en traag leven. Ik ben sinds kort een thuisblijfmama voor mijn 2 zonen van 8 en 9 jaar met ADHD. In mijn zoektocht naar een bewust en eenvoudig leven ontdekte ik duurzaamheid, plantaardig eten en minimalisme.

Laatste berichten van An_nononsonsmoms (toon alles)

3 Reacties

  1. Delphine
    15 november 2018

    leuk om alternatieven te zoeken, ik probeer vooral alternatieven voor suiker te vinden, alleen is dat niet gemakkelijk aangezien ik blijkbaar niet zo graag gebakken banaan lust 😉

    Beantwoorden
    1. An_nononsonsmoms
      16 november 2018

      Ik gebruik meestal stropen van agave of kokosbloesem. De nieuwe stevia van puravia is naar het schijnt ook goed. Zonder bitter smaak. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee.

      Beantwoorden
  2. Anna Helena
    16 november 2018

    Ik zet het op mijn lijstje om eens uit te proberen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: