Lopen en ziek zijn: de nek-check

nek-check, lopen, hardlopen, sporten en ziek zijn

De krokusvakantie had ons goed liggen.  3 van de 4 gezinsleden werden geveld door de griep.  Dat betekent al die actieve vakantieplannen en loopplannen opbergen en gewoon in de zetel liggen. Maar wanneer is het nu raadzaam om je loopactiviteiten te staken?  

Niet dat we hier zoveel plannen in de vakantie hadden.  Ik ben eerder van het huismustype, maar zo kalmpjes aan hoeft voor mij nu toch ook weer niet.  De fitbit wist even niet wat hem overkwam.  Maar op dat moment is luisteren naar je eigen lichaam het allerbelangrijkste.  Het aantal stappen waar ik anders een dag voor nodig heb, zette ik nu in vijf dagen.

Mijn looproutine

Ik probeer 3 keer in de week 5 km te lopen.  5 km zonder doel, zonder te-halen-tijd, zonder iets.  Sinds enkele maanden ben ik er ook zeer strict in.  Mijn loopmomenten worden ingepland op een vast moment in de week en daar wijk ik bijna nooit van af.  Elke afspraak die ik maak, wordt rond mijn loopmoment ingepland.  Want ik merk als ik ermee begin te schuiven dat er een soort onrust over mij komt.

Die onrust van het niet kunnen gaan lopen daar heb ik dus ook last van wanneer ik niet kan sporten door ziekte.  Of dan zit er een klein duiveltje op mijn schouder zich af te vragen of ik echt wel zo ziek ben als ik denk. Misschien zoek ik gewoon een excuus om niet te moeten gaan.

De nek-check

Sinds ik de nek-check gebruik als maatstaf om te bepalen of ik kan sporten of niet, heb ik het duiveltje zijn stem ontnomen.  Heb ik klachten die zich boven mijn nek situeren, dan kan ik gewoon gaan lopen.  Verstopte neus, wat keelpijn, lichte hoofdpijn zijn dus allemaal geen probleem. Uiteraard kan je daarmee geen toptijd neerzetten, maar dat is ook helemaal geen loopdoel voor mij.
Situeren de klachten zich onder de nek (vieze hoest, koorts, kortademigheid), dan staak je even je sportactiviteiten tot je terug hersteld bent. Duidelijker kan niet.

Hersteld of niet?

Het enige waar ik nog moet voor oppassen is dat ik mezelf de tijd geef om voldoende te herstellen. Wanneer ik me terug even beter voel na een periode van ziekte, heb ik de neiging om dingen nogal eens te overhaasten.  Dus tel ik er nog wat extra hersteldagen bij om er zeker van te zijn dat ik voldoende kan recupereren en mijn herstellend lichaam niet nog extra uitput en belast.

Zo komt het dus dat ik braaf een week niet heb gelopen en langzaam uitkeek naar het moment waarop ik terug mijn routine kon opnemen.  En dankzij de nek-check had ook dat duiveltje geen schijn van kans.

____________________________________________

Dit is blogbericht 9/40 van de 40 dagen bloggen uitdaging.  Je vindt alle info hier en alle deelnemers hier.

The following two tabs change content below.
An, kort en bondig. 37 herfsten jong en getrouwd met mijn jeugdliefde. Ik hou van bergen, natuur, frisse lucht, reizen, fotografie, creëren en traag leven. Ik ben sinds kort een thuisblijfmama voor mijn 2 zonen van 8 en 9 jaar met ADHD. In mijn zoektocht naar een bewust en eenvoudig leven ontdekte ik duurzaamheid, plantaardig eten en minimalisme.

1 Reactie

  1. Lize
    23 februari 2018

    Veel beterschap! Die nek-check kende ik nog niet maar is wel interessant.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: